Wyjazd na studia

Zasady realizacji wyjazdów studentów na studia i praktyki w ramach Programu Erasmus+ w roku akademickim 2025/2026

Wyjazd na studia w ramach Programu Erasmus+ możliwy jest do Uczelni partnerskich, z którymi wydziały Politechniki Krakowskiej mają podpisane umowy bilateralne, ważne w roku akademickim, na który planowany jest wyjazd. W projekcie 2024 możliwe są mobilności długoterminowe na studia od 2 do 12 miesięcy, na każdym poziomie studiów.

ERASMUS KROK PO KROKU: STUDIA – WYJAZD DŁUGOTERMINOWY

1. REKRUTACJA NA WYDZIALE

Politechnika Krakowska prowadzi rekrutację na wyjazdy w ramach programu Erasmus+ osobno na każdym wydziale. Za przeprowadzenie rekrutacji odpowiadają Wydziałowi Koordynatorzy Programu Erasmus+. Rekrutacja na wyjazdy odbywa się raz w roku w okresie luty/ marzec. Podstawowymi kryteriami branymi pod uwagę są wyniki w nauce (średnia ocen) oraz znajomość języka obcego, w którym prowadzone są zajęcia. Rekrutacja obejmuje wyjazdy w całym kolejnym roku akademickim. Podczas rekrutacji sprawdzane są kompetencje językowe kandydatów (egzamin wewnętrzny organizowany przez SPNJO). Informacja o terminach i kryteriach kwalifikacyjnych dostępna jest na stronach internetowych wydziałów. Kandydatowi przysługuje prawo do odwołania się od decyzji Komisji Rekrutacyjnej w terminie 5 dni roboczych od ogłoszenia wyniku kwalifikacji do Dziekana Wydziału, na którym przeprowadzana jest rekrutacja. Postanowienie Dziekana jest ostateczne.

Wydział Architektury

Wydział Informatyki i Telekomunikacji

Wydział Inżynierii Elektrycznej
i Komputerowej

Wydział Inżynierii Lądowej

Wydział Inżynierii Materiałowej i Fizyki

Wydział Inżynierii Środowiska
i Energetyki

Wydział Inżynierii
i Technologii Chemicznej

Wydział Mechaniczny

2. APLIKACJA DO UCZELNI PARTNERSKIEJ

Osoby zakwalifikowane do udziału w programie informowane są przez Sekcję Programu Erasmus o formalnościach dotyczących wyjazdu. Osoby zakwalifikowane składają Zgodę na przetwarzanie danych osobowych – RODO oraz zgłaszają prośbę o nominację do uczelni partnerskiej na adres erasmus@pk.edu.pl. Prośba zawiera: imię i nazwisko uczestnika programu, nazwę oraz wydział uczelni partnerskiej, semestr którego dotyczy wymiana, termin nominacji oraz aplikacji sprawdzony na stronie internetowej uczelni partnerskiej.

Wymagane dokumenty:

  • Podanie studenta/ doktoranta o wyjazd zagraniczny w ramach programu Erasmus (podpisane przez Dziekana/Dyrektora Szkoły Doktorskiej; zgoda Prorektora uzyskiwana jest za pośrednictwem biura Sekcji Programu Erasmus);
  • Learning Agreement for Studies dokument podpisany przez studenta/doktoranta, Wydziałowego Koordynatora Programu Erasmus+ oraz Koordynatora Programu Erasmus+ z uczelni partnerskiej w wersji elektronicznej na stronie https://learning-agreement.eu (jeśli uczelnia partnerska nie jest podłączona do systemu EWP (Erasmus Without Paper), dokument należy przygotować w wersji elektronicznej, pobrać go w formacie PDF, wydrukować i podpisać); wskazówki do Learning Agreement for Studies;
  • w systemie uczelni partnerskiej lub na adres e-mail należy złożyć wymagane dokumenty (uczelnie partnerskie informują nominowanych studentów/ doktorantów o procedurze aplikacyjnej).

Uczelnie partnerskie mogą wymagać podpisania Application Form przez Uczelnianego/Wydziałowego Koordynatora Programu Erasmus+ lub przesłania Transcript of Records (dokument wystawia Dziekanat).

3. AKCEPTACJA PRZEZ UCZELNIĘ PARTNERSKĄ

Uczelnie partnerskie informują studentów/doktorantów oraz uczelnię wysyłającą o akceptacji lub odrzuceniu aplikacji.

4. PRZYGOTOWANIE DO WYJAZDU

Przygotowania warto rozpocząć od nawiązania kontaktu ze studentami/doktorantami, którzy wyjeżdżają do tej samej uczelni. Jeżeli uczelnia partnerska nie oferuje miejsca w akademiku, wspólnie łatwiej jest znaleźć zakwaterowanie. Uczestnik programu musi posiadać Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ), o którą aplikuje w oddziale NFZ lub online. Zaświadczenie o wyjeździe można uzyskać w biurze Sekcji Programu Erasmus. Zaświadczenie wystawiane jest po potwierdzeniu przyjęcia na studia przez uczelnię partnerską. W sytuacji, gdy uczestnik nie posiada ubezpieczenia zdrowotnego w ramach NFZ, należy wykupić dodatkowe ubezpieczenie obejmujące minimalnie zakres będący ekwiwalentem świadczeń gwarantowanych w ramach EKUZ.

Przed wyjazdem uczestnicy programu otrzymują link do ankiety, w której należy podać dane potrzebne do przygotowania umowy finansowej. Uczestnicy programu otrzymują potwierdzenie, gdy umowa zostanie przygotowana. Umowę należy podpisać w biurze Sekcji Programu Erasmus najpóźniej 2 tygodnie przed wyjazdem. Lista wymaganych dokumentów:

  • Zgoda na przetwarzanie danych osobowych – RODO;
  • Oświadczenie o obowiązkach studenta/ doktoranta;
  • Oświadczenie finansowe wypełnione komputerowo (dofinansowanie wypłacane jest w walucie EUR – konto w EUR gwarantuje otrzymanie środków z uniknięciem kosztów przewalutowania);
  • kopia dokumentu bankowego potwierdzająca dane właściciela konta;
  • zaświadczenie z Dziekanatu/ Szkoły Doktorskiej potwierdzające wpis na kolejny semestr (potwierdzenie statusu aktywnego studenta/ doktoranta w czasie mobilności w ramach programu Erasmus+; po uzgodnieniu z Dziekanatem/ Szkołą Doktorską dokument może zostać przekazany pocztą wewnętrzną do biura Sekcji Programu Erasmus);
  • Podanie studenta/ doktoranta o wyjazd zagraniczny w ramach programu Erasmus+ (podpisane przez Dziekana/ Dyrektora Szkoły Doktorskiej; zgoda Prorektora uzyskiwana jest za pośrednictwem biura Sekcji Programu Erasmus);
  • Learning Agreement for Studies dokument podpisany przez studenta/doktoranta, Wydziałowego Koordynatora Programu Erasmus+ oraz Koordynatora Programu Erasmus+ z uczelni partnerskiej w wersji elektronicznej na stronie https://learning-agreement.eu (minimum 24 ECTS). W przypadku, gdy uczelnia partnerska nie jest podłączona do systemu EWP (Erasmus Without Paper), dokument należy przygotować w wersji elektronicznej, pobrać go w formacie PDF, wydrukować i podpisać);
  • kopia EKUZ (nie dotyczy Turcji) – karta musi być ważna przez cały okres mobilności;  
  • kopia polisy ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) z potwierdzeniem, że obowiązuje w kraju mobilności, przez cały okres wyjazdu (w języku polskim lub angielskim – dokument wystawiony w innym języku musi zostać przetłumaczony);
  • przed zgłoszeniem się na podpisanie umowy finansowej należy zapoznać się z załącznikiem do umowy, z Kartą Studenta Erasmusa oraz z infromacjami dotyczącymi bezpieczeństwa i przygotowania do wyjazdu.
WSPARCIE JĘZYKOWE: ONLINE LANGUAGE SUPPORT (OLS)

Zachęcamy do wykonania przed wyjazdem Placement Test na platformie EU Academy ze znajomości języka, w którym realizowana będzie mobilność. Dostęp do platformy wysyłany jest na adresy e-mail uczestników programu. Wykonanie testu językowego nie jest obowiązkowe. Platforma umożliwia również korzystanie z darmowych kursów językowych.

STAWKI STYPENDIALNE
Kraje należące do danej grupy
Miesięczna stawka stypendium w EUR
Grupa 1
Dania, Finlandia, Irlandia, Islandia, Lichtenstein, Luksemburg, Norwegia, Szwecja oraz kraje regionu 14
670 EUR
Grupa 2
Austria, Belgia, Cypr, Francja, Grecja, Hiszpania, Malta, Niderlandy, Niemcy, Portugalia, Włochy
670 EUR
Grupa 3
Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Republika Macedonii Północnej, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia, Turcja, Węgry
600 EUR
WYPŁATA STYPENDIUM
  1. I rata w wysokści 80% przyznanej kwoty wypłacana jest po podpisaniu umowy finansowej oraz dostarczeniu kompletu dokumentów.
  2. II rata wypłacana jest po powrocie i rozliczeniu się z wyjazdu (obliczana jest na podstawie potwierdzonych przez uczelnię partnerską dat mobilności).
  3. Studenci otrzymujący stypendium socjalne w czasie trwania rekrutacji, otrzymują dodatkowe dofinansowanie w wysokości 250 EUR miesięcznie. Uprawnienie przyznawane jest na podstawie zaświadczeń przekazanych przez Dziekanaty PK w czasie trwania rekrutacji.
  4. Studenci i doktoranci posiadający orzeczenie o niepełnosprawności otrzymują dodatkowe dofinansowanie w wysokości 250 EUR miesięcznie.
PODRÓŻ

Uczestnik uprawniony jest do otrzymania wsparcia podróży oraz dodatkowych dni na podróż wliczanych do wsparcia indywidualnego- stypendium (jeśli należne).

1) Podróż środkami transportu niebędącymi środkami niskoemisyjnymi:

Każdy student jest uprawniony do otrzymania wsparcia podróży (ryczałt podróż standardowa) oraz dodatkowych dni na podróż wliczanych do stypendium. Maksymalnie dwa dodatkowe dni na podróż mogą być dodane do stypendium. W przypadku podróży na dystansie do 499 km uczestnicy powinni korzystać z niskoemisyjnych środków transportu. Wsparcie podróży to dofinansowanie doliczane do stypendium  zgodnie z tabelą – FINASOWANIE PODRÓŻY. Do obliczania dystansu podróży stosuje się kalkulator odległości.

Jeśli podróż odbywa się w dniach realizacji działania – dodatkowe dni na podróż nie należą się.

2) Podróż środkami niskoemisyjnymi tzw. Green Travel

Każdy student jest uprawniony do otrzymania wsparcia podróży (ryczałt „green travel” ) oraz dodatkowych dni na podróż wliczanych do stypendium. Podróż tzw. Green Travel to:

  • podróż współdzielona- co najmniej dwie osoby jadące w tym samym celu, na tej samej trasie, tym samym samochodem,
  • autobus,
  • pociąg;

Wsparcie podróży  to dofinansowanie doliczane do stypendium  zgodnie z tabelą – FINASOWANIE PODRÓŻY. Maksymalnie cztery dodatkowe dni na podróż mogą być dodane do stypendium:

  • do 999 km – 1 dzień (w jedną stronę)
  • od 1000 km – 2  dodatkowe dni (w jedną stronę)

Do obliczania dystansu podróży stosuje się kalkulator odległości.

FINASOWANIE PODRÓŻY

odległość
ryczałt „green travel” *
ryczałt podróż standardowa  
od 10 do 99 km
56 € na uczestnika
28 € na uczestnika
od 100 do 499 km
285 € na uczestnika
211 € na uczestnika
od 500 do 1999 km
417 € na uczestnika
309 € na uczestnika
od 2000 do 2999 km
535 € na uczestnika
395 € na uczestnika

Uwaga! Kwoty z kolumn „podróż standardowa” i „green travel” nie sumuje się.

Dokumentacja potwierdzająca: dokument potwierdzający podróż na trasie do/z uczelni partnerskiej z czytelnymi danymi z datą podróży np. bilety, faktury itp. potwierdzający odbycie podróży

Udowodnienie odbycia podróży na danej trasie w określonym dniu jest obowiązkiem uczestnika mobilności.

5. W TRAKCIE POBYTU

Student/doktorant ma prawo do dokonania zmian w Learning Agreement for Studies – sekcja Changes to the Learning Agreement, polegających na zamianie przedmiotów, ich odrzuceniu lub dodaniu (do 4 tygodni od rozpoczęcia zajęć). Zmiany muszą zostać zaakceptowane przez Wydziałowego Koordynatora Programu Erasmus+ PK. Niedopuszczalna jest sytuacja, w której student/doktorant zmienia przedmioty nie informując o tym Wydziałowego Koordynatora i wraca z zaliczeniami nieodpowiadającymi zatwierdzonemu Learning Agreement for Studies. Sytuacja taka będzie traktowana jako niedotrzymanie warunków umowy i będzie prowadzić do konieczności zwrotu grantu oraz nieuznania zrealizowanych, ale niezaakceptowanych wcześniej przedmiotów.

PRZEDŁUŻENIE OKRESU STUDIÓW W UCZELNI ZAGRANICZNEJ (SEMESTR)

Studenci i doktoranci, których planowany semestr studiów będzie dłuższy niż 150 dni, przed zakończeniem okresu mobilności przesyłają Certificate of Enrollment uzupełniony w biurze programu Erasmus+ uczelni partnerskiej do Sekcji Programu Erasmus PK z prośbą o przedłużenie okresu trwania mobilności. Aneksy przedłużające pobyt muszą zostać podpisane przed zakończeniem okresu pobytu zawartego w umowie finansowej pomiędzy studentem/doktorantem i PK.

PRZEDŁUŻENIE OKRESU STUDIÓW W UCZELNI ZAGRANICZNEJ (ROK)

Politechnika Krakowska gwarantuje dofinansowanie na 150 dni pobytu w ramach jednego semestru przy wyjazdach długoterminowych na studia. Studenci wyjeżdżający na studia do uczelni, w której studia kończą się podwójnym dyplomem ukończenia danego stopnia studiów (student otrzymuje dyplom ukończenia studiów Politechniki Krakowskiej oraz uczelni partnerskiej) otrzymują dofinansowanie na okres 300 dni. Przedłużenie okresu studiów o kolejny semestr dotyczy jedynie studentów zakwalifikowanych na semestr zimowy. Przedłużenie jest możliwe za zgodą uczelni zagranicznej oraz macierzystego wydziału. Student zobowiązany jest uzgodnić z Koordynatorem Wydziałowym PK szczegółowe zasady przedłużenia pobytu.

Procedura przedłużania okresu studiów w uczelni zagranicznej:

  1. Uzgodnienie i podpisanie przez wszystkie strony (student/doktorant, Wydziałowy Koordynator PK, koordynator uczelni partnerskiej) Learning Agreement for Studies na semestr letni (www.learning-agreement.eu).
  2. Uzyskanie pisemnej zgody Dziekana Wydziału/Dyrektora Szkoły Doktorskiej na przedłużenie pobytu.
  3. Przesłanie na adres erasmus@pk.edu.pl podania do Prorektora ds. kształcenia i współpracy z zagranicą o przedłużenie dofinansowania na kolejny semestr z dołączonym:
    • Learning Agreement for Studies na semstr letni;
    • pisemną zgodą Dziekana Wydziału na przedłużenie pobytu.

Termin: do 15.12.2025 r. Dofinansowanie będzie przydzielane według kolejności zgłoszeń, do wyczerpania puli środków dostępnych w projekcie. Po otrzymaniu pozytywnej decyzji, wystawiany jest aneks do umowy finansowej. Aneks należy wydrukować w dwóch kopiach, podpisać i odesłać pocztą na adres biura Sekcji Programu Erasmus.

6. ROZLICZENIE

Po powrocie należy rozliczyć się z wyjazdu w Sekcji Programu Erasmus oraz na wydziale. Termin zakończenia projektu: 30.07.2026 r. Dokumenty, które należy dostarczyć do biura Sekcji Programu Erasmus (nie później niż do 14 dni po zakończonej mobilności – najpóźniej do dnia 30.07.2026).

  • Letter of Confirmation – na podstawie potwierdzonych przez uczelnię partnerską dat mobilności obliczana jest ostateczna wysokość dofinansowania, oraz II rata stypendium. Jeżeli uczestnik zakończy pobyt wcześniej, niż uzgodniono w umowie finansowej, będzie wymagany zwrot części stypendium. Dokument jest wymagany w oryginale lub może zostać przesłany drogą elektroniczną przez uczelnię partnerską na adres erasmus@pk.edu.pl (skany od studentów nie będą akceptowane). Data podpisania dokumentu musi być ostatnim dniem mobilności lub dniem późniejszym (dokument nie może zostać podpisany z datą wcześniejszą niż ostatni dzień mobilności);
  • Transcript of Records – dokument potwierdzający zrealizowanie przedmiotów zapisanych w Learning Agreement for Studies, zawierający uzyskane oceny oraz punkty ECTS. Dokument jest wymagany w oryginale lub może zostać przesłany drogą elektroniczną przez uczelnię partnerską na adres erasmus@pk.edu.pl (skany od studentów nie będą akceptowane). Transcript of Records może również zostać wysłany pocztą tradycyjną na adres:

Cracow University of Technology
Erasmus Office
Warszawska 24
31-155 Kraków
Poland

  • Zaświadczenie z Dziekanatu PK (nie dotyczy doktorantów) potwierdzające zaliczenie semestru w ramach Programu Erasmus+. Dokument może zostać przekazany pocztą wewnętrzną do Sekcji Programu Erasmus (po uzgodnieniu z Dziekanatem). Zaświadczenie można uzyskać po wpisaniu ocen z Transcript of Records przez Wydziałowego Koordynatora Programu Erasmus PK. Jeśli student realizuje przedmioty dodatkowe w uczelni goszczącej tj. poza kierunkiem studiów, uznanie tych przedmiotów następuje na podstawie LA i jest uwzględnione w suplemencie do dyplomu;
  • Dokumenty potwierdzające podróż na trasie do/z uczelni partnerskiej z czytelnymi danymi o datą podróży np. bilety, faktury itp.
  • wypełnienie ankiety online w systemie Beneficiary Module (Participant Report oraz Report on Recognition, jeśli system wygeneruje dodatkową ankietę). Zaproszenie do systemu Komisji Europejskiej wysyłane na adres e-mail studenta/ doktoranta w ostatnim dniu mobilności.

Uznanie okresu studiow w ramach programu Erasmus+ za równoważny z pobytem w uczelni macierzystej następuje zgodnie z Regulaminem Studiów/ Studiów Doktoranckich PK.

Logo Funduszy Europejskich - Wiedza Edukacja Rozwój
Logo programu Erasmus +
Flaga Rzeczypospolitej Polskiej
Logo Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego
Logo Unii Europejskiej - Europejski Fundusz Społeczny
Ułatwienia dostępu:

Kontrast

Powiększ tekst

Zwiększ odstępy

Użyj czytelnych czcionek

Powiększ kursor

Podświetlenie linków

Zatrzymaj animacje

Resetuj ustawienia

Ułatwienia dostępu:
Kontrast
Powiększ tekst
Zwiększ odstępy
Użyj czytelnych czcionek
Powiększ kursor
Podświetlenie linków
Zatrzymaj animacje
Resetuj ustawienia
Scroll to Top