Wyjazd na studia

Zasady realizacji wyjazdów studentów na studia i praktyki w ramach Programu Erasmus+ w roku akademickim 2025/2026

Wyjazd na studia w ramach Programu Erasmus+ możliwy jest do Uczelni partnerskich, z którymi wydziały Politechniki Krakowskiej mają podpisane umowy bilateralne, ważne w roku akademickim, na który planowany jest wyjazd. W projekcie 2024 możliwe są mobilności długoterminowe na studia od 2 do 12 miesięcy, na każdym poziomie studiów.

ERASMUS KROK PO KROKU: STUDIA – WYJAZD DŁUGOTERMINOWY

1. REKRUTACJA NA WYDZIALE

Politechnika Krakowska prowadzi rekrutację na wyjazdy w ramach programu Erasmus+ osobno na każdym wydziale. Za przeprowadzenie rekrutacji odpowiadają Wydziałowi Koordynatorzy Programu Erasmus+. Rekrutacja na wyjazdy odbywa się raz w roku w okresie luty/marzec. Podstawowymi kryteriami branymi pod uwagę są wyniki w nauce (średnia ocen) oraz znajomość języka obcego, w którym prowadzone są zajęcia. Rekrutacja obejmuje wyjazdy w całym kolejnym roku akademickim. Podczas rekrutacji sprawdzane są kompetencje językowe kandydatów (egzamin wewnętrzny organizowany przez SPNJO). Informacja o terminach i kryteriach kwalifikacyjnych dostępna jest na stronach internetowych wydziałów. Kandydatowi przysługuje prawo do odwołania się od decyzji Komisji Rekrutacyjnej w terminie 5 dni roboczych od ogłoszenia wyniku kwalifikacji do Dziekana Wydziału, na którym przeprowadzana jest rekrutacja. Postanowienie Dziekana jest ostateczne.

Wydział Architektury

Wydział Informatyki i Matematyki

Wydział Inżynierii Elektrycznej
i Komputerowej

Wydział Inżynierii Lądowej

Wydział Inżynierii Materiałowej i Fizyki

Wydział Inżynierii Środowiska
i Energetyki

Wydział Inżynierii
i Technologii Chemicznej

Wydział Mechaniczny

2. APLIKACJA DO UCZELNI PARTNERSKIEJ

Osoby zakwalifikowane do udziału w programie informowane są przez Sekcję Programu Erasmus o formalnościach dotyczących wyjazdu. Osoby zakwalifikowane składają Zgodę na przetwarzanie danych osobowych– RODO oraz zgłaszają prośbę o nominację do uczelni partnerskiej na adres erasmus@pk.edu.pl. Prośba zawiera: imię i nazwisko uczestnika programu, nazwę oraz wydział uczelni partnerskiej, semestr którego dotyczy wymiana, termin nominacji oraz aplikacji sprawdzony na stronie internetowej uczelni partnerskiej.

Wymagane dokumenty:

  • Podanie studenta/doktoranta o wyjazd zagraniczny w ramach programu Erasmus (podpisane przez Dziekana/Dyrektora Szkoły Doktorskiej; zgoda Prorektora uzyskiwana jest za pośrednictwem biura Sekcji Programu Erasmus);
  • Learning Agreement for Studies dokument podpisany przez studenta/doktoranta, Wydziałowego Koordynatora Programu Erasmus+ oraz Koordynatora Programu Erasmus+ z uczelni partnerskiej w wersji elektronicznej na stronie https://learning-agreement.eu (jeśli uczelnia partnerska nie jest podłączona do systemu EWP (Erasmus Without Paper), dokument należy przygotować w wersji elektronicznej, pobrać go w formacie PDF, wydrukować i podpisać); wskazówki do Learning Agreement for Studies;
  • w systemie uczelni partnerskiej lub na adres e-mail należy złożyć wymagane dokumenty (uczelnie partnerskie informują nominowanych studentów/ doktorantów o procedurze aplikacyjnej).

Uczelnie partnerskie mogą wymagać podpisania Application Form przez Uczelnianego/Wydziałowego Koordynatora Programu Erasmus+ lub przesłania Transcript of Records (dokument wystawia Dziekanat).

3. AKCEPTACJA PRZEZ UCZELNIĘ PARTNERSKĄ

Uczelnie partnerskie informują studentów/doktorantów oraz uczelnię wysyłającą o akceptacji lub odrzuceniu aplikacji.

4. PRZYGOTOWANIE DO WYJAZDU

Przygotowania warto rozpocząć od nawiązania kontaktu ze studentami/doktorantami, którzy wyjeżdżają do tej samej uczelni. Jeżeli uczelnia partnerska nie oferuje miejsca w akademiku, wspólnie łatwiej jest znaleźć zakwaterowanie. Uczestnik programu musi posiadać Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ), o którą aplikuje w oddziale NFZ lub online. Zaświadczenie o wyjeździe można uzyskać w biurze Sekcji Programu Erasmus. Zaświadczenie wystawiane jest po potwierdzeniu przyjęcia na studia przez uczelnię partnerską. W sytuacji, gdy uczestnik nie posiada ubezpieczenia zdrowotnego w ramach NFZ, należy wykupić dodatkowe ubezpieczenie obejmujące minimalnie zakres będący ekwiwalentem świadczeń gwarantowanych w ramach EKUZ.

Przed wyjazdem uczestnicy programu otrzymują link do ankiety, w której należy podać dane potrzebne do przygotowania umowy finansowej. Uczestnicy programu otrzymują potwierdzenie, gdy umowa zostanie przygotowana. Umowę należy podpisać w biurze Sekcji Programu Erasmus najpóźniej 2 tygodnie przed wyjazdem. Lista wymaganych dokumentów:

  • Zgoda na przetwarzanie danych osobowych – RODO;
  • Oświadczenie o obowiązkach studenta/doktoranta;
  • Oświadczenie finansowe wypełnione komputerowo (dofinansowanie wypłacane jest w walucie EUR – konto w EUR gwarantuje otrzymanie środków z uniknięciem kosztów przewalutowania);
  • kopia dokumentu bankowego potwierdzająca dane właściciela konta;
  • zaświadczenie z Dziekanatu/Szkoły Doktorskiej potwierdzające wpis na kolejny semestr (potwierdzenie statusu aktywnego studenta/ doktoranta w czasie mobilności w ramach programu Erasmus+; po uzgodnieniu z Dziekanatem/Szkołą Doktorską dokument może zostać przekazany pocztą wewnętrzną do biura Sekcji Programu Erasmus);
  • Podanie studenta/ doktoranta o wyjazd zagraniczny w ramach programu Erasmus+ (podpisane przez Dziekana/Dyrektora Szkoły Doktorskiej; zgoda Prorektora uzyskiwana jest za pośrednictwem biura Sekcji Programu Erasmus);
  • Learning Agreement for Studies dokument podpisany przez studenta/doktoranta, Wydziałowego Koordynatora Programu Erasmus+ oraz Koordynatora Programu Erasmus+ z uczelni partnerskiej w wersji elektronicznej na stronie https://learning-agreement.eu (minimum 24 ECTS). W przypadku, gdy uczelnia partnerska nie jest podłączona do systemu EWP (Erasmus Without Paper), dokument należy przygotować w wersji elektronicznej, pobrać go w formacie PDF, wydrukować i podpisać);
  • kopia EKUZ (nie dotyczy Turcji) – karta musi być ważna przez cały okres mobilności;  
  • kopia polisy ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) z potwierdzeniem, że obowiązuje w kraju mobilności, przez cały okres wyjazdu (w języku polskim lub angielskim – dokument wystawiony w innym języku musi zostać przetłumaczony);
  • przed zgłoszeniem się w celu podpisania umowy finansowej należy zapoznać się z załącznikiem do umowy, z Kartą Studenta Erasmusa oraz z informacjami dotyczącymi bezpieczeństwa i przygotowania do wyjazdu.
WSPARCIE JĘZYKOWE: ONLINE LANGUAGE SUPPORT (OLS)

Zachęcamy do wykonania przed wyjazdem Placement Test na platformie EU Academy ze znajomości języka, w którym realizowana będzie mobilność. Dostęp do platformy wysyłany jest na adresy e-mail uczestników programu. Wykonanie testu językowego nie jest obowiązkowe. Platforma umożliwia również korzystanie z darmowych kursów językowych.

STAWKI STYPENDIALNE
Kraje należące do danej grupyMiesięczna stawka stypendium w EUR
Grupa 1
Dania, Finlandia, Irlandia, Islandia, Lichtenstein, Luksemburg, Norwegia, Szwecja oraz kraje regionu 14
670 EUR
Grupa 2
Austria, Belgia, Cypr, Francja, Grecja, Hiszpania, Malta, Niderlandy, Niemcy, Portugalia, Włochy
670 EUR
Grupa 3
Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Republika Macedonii Północnej, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia, Turcja, Węgry
600 EUR
WYPŁATA STYPENDIUM
  1. I rata w wysokości 80% przyznanej kwoty wypłacana jest po podpisaniu umowy finansowej oraz dostarczeniu kompletu dokumentów.
  2. II rata wypłacana jest po powrocie i rozliczeniu się z wyjazdu (obliczana jest na podstawie potwierdzonych przez uczelnię partnerską dat mobilności).
  3. Studenci otrzymujący stypendium socjalne w czasie trwania rekrutacji, otrzymują dodatkowe dofinansowanie w wysokości 250 EUR miesięcznie. Uprawnienie przyznawane jest na podstawie zaświadczeń przekazanych przez Dziekanaty PK w czasie trwania rekrutacji.
  4. Studenci i doktoranci posiadający orzeczenie o niepełnosprawności otrzymują dodatkowe dofinansowanie w wysokości 250 EUR miesięcznie.
PODRÓŻ

Uczestnik uprawniony jest do otrzymania wsparcia podróży oraz dodatkowych dni na podróż wliczanych do wsparcia indywidualnego- stypendium (jeżeli należne).

1) Podróż środkami transportu niebędącymi środkami niskoemisyjnymi:

Każdy student jest uprawniony do otrzymania wsparcia podróży (ryczałt podróż standardowa) oraz dodatkowych dni na podróż wliczanych do stypendium. Maksymalnie dwa dodatkowe dni na podróż mogą być dodane do stypendium. W przypadku podróży na dystansie do 499 km uczestnicy powinni korzystać z niskoemisyjnych środków transportu. Wsparcie podróży to dofinansowanie doliczane do stypendium zgodnie z tabelą – FINASOWANIE PODRÓŻY. Do obliczania dystansu podróży stosuje się kalkulator odległości.

Jeśli podróż odbywa się w dniach realizacji działania – dodatkowe dni na podróż nie należą się.

2) Podróż środkami niskoemisyjnymi tzw. Green Travel

Każdy student jest uprawniony do otrzymania wsparcia podróży (ryczałt „green travel”) oraz dodatkowych dni na podróż wliczanych do stypendium.

Podróż „green travel” to:

  • podróż współdzielona- co najmniej dwie osoby jadące w tym samym celu, na tej samej trasie, tym samym samochodem,
  • autobus,
  • pociąg;

Wsparcie podróży to dofinansowanie doliczane do stypendium zgodnie z tabelą – FINASOWANIE PODRÓŻY. Maksymalnie cztery dodatkowe dni na podróż mogą być dodane do stypendium:

  • do 999 km – 1 dzień (w jedną stronę)
  • od 1000 km – 2 dodatkowe dni (w jedną stronę)

Do obliczania dystansu podróży stosuje się kalkulator odległości.

FINASOWANIE PODRÓŻY

odległośćryczałt „green travel” *ryczałt podróż standardowa  
od 10 do 99 km56 € na uczestnika28 € na uczestnika
od 100 do 499 km285 € na uczestnika211 € na uczestnika
od 500 do 1999 km417 € na uczestnika309 € na uczestnika
od 2000 do 2999 km535 € na uczestnika395 € na uczestnika

Uwaga! Kwoty z kolumn „podróż standardowa” i „green travel” nie sumuje się.

Dokumentacja potwierdzająca: dokument potwierdzający podróż na trasie do/z uczelni partnerskiej z czytelnymi danymi z datą podróży np. bilety, faktury itp. potwierdzający odbycie podróży

Udowodnienie odbycia podróży na danej trasie w określonym dniu jest obowiązkiem uczestnika mobilności.

5. W TRAKCIE POBYTU

Student/doktorant ma prawo do dokonania zmian w Learning Agreement for Studies – sekcja Changes to the Learning Agreement, polegających na zamianie przedmiotów, ich odrzuceniu lub dodaniu (do 4 tygodni od rozpoczęcia zajęć). Zmiany muszą zostać zaakceptowane przez Wydziałowego Koordynatora Programu Erasmus+ PK. Niedopuszczalna jest sytuacja, w której student/doktorant zmienia przedmioty nie informując o tym Wydziałowego Koordynatora i wraca z zaliczeniami nieodpowiadającymi zatwierdzonemu Learning Agreement for Studies. Sytuacja taka będzie traktowana jako niedotrzymanie warunków umowy i będzie prowadzić do konieczności zwrotu grantu oraz nieuznania zrealizowanych, ale niezaakceptowanych wcześniej przedmiotów.

PRZEDŁUŻENIE OKRESU STUDIÓW W UCZELNI ZAGRANICZNEJ (SEMESTR)

Studenci i doktoranci, których planowany semestr studiów będzie dłuższy niż 150 dni, przed zakończeniem okresu mobilności przesyłają Certificate of Enrollment uzupełniony w biurze programu Erasmus+ uczelni partnerskiej do Sekcji Programu Erasmus PK z prośbą o przedłużenie okresu trwania mobilności. Aneksy przedłużające pobyt muszą zostać podpisane przed zakończeniem okresu pobytu zawartego w umowie finansowej pomiędzy studentem/doktorantem i PK.

PRZEDŁUŻENIE OKRESU STUDIÓW W UCZELNI ZAGRANICZNEJ (ROK)

Politechnika Krakowska gwarantuje dofinansowanie na 150 dni pobytu w ramach jednego semestru przy wyjazdach długoterminowych na studia. Studenci wyjeżdżający na studia do uczelni, w której studia kończą się podwójnym dyplomem ukończenia danego stopnia studiów (student otrzymuje dyplom ukończenia studiów Politechniki Krakowskiej oraz uczelni partnerskiej) otrzymują dofinansowanie na okres 300 dni. Przedłużenie okresu studiów o kolejny semestr dotyczy jedynie studentów zakwalifikowanych na semestr zimowy. Przedłużenie jest możliwe za zgodą uczelni zagranicznej oraz macierzystego wydziału. Student zobowiązany jest uzgodnić z Koordynatorem Wydziałowym PK szczegółowe zasady przedłużenia pobytu.

Procedura przedłużania okresu studiów w uczelni zagranicznej:

  1. Uzgodnienie i podpisanie przez wszystkie strony (student/doktorant, Wydziałowy Koordynator PK, koordynator uczelni partnerskiej) Learning Agreement for Studies na semestr letni (www.learning-agreement.eu).
  2. Uzyskanie pisemnej zgody Dziekana Wydziału/Dyrektora Szkoły Doktorskiej na przedłużenie pobytu.
  3. Przesłanie na adres erasmus@pk.edu.pl podania do Prorektora ds. kształcenia i współpracy z zagranicą o przedłużenie dofinansowania na kolejny semestr z dołączonym:
    • Learning Agreement for Studies na semstr letni;
    • pisemną zgodą Dziekana Wydziału na przedłużenie pobytu.

Termin: 15.12.2025 r. Dofinansowanie będzie przydzielane według kolejności zgłoszeń, do wyczerpania puli środków dostępnych w projekcie. Po otrzymaniu pozytywnej decyzji, wystawiany jest aneks do umowy finansowej. Aneks należy wydrukować w dwóch kopiach, podpisać i odesłać pocztą na adres biura Sekcji Programu Erasmus.

6. ROZLICZENIE

Po powrocie należy rozliczyć się z wyjazdu w Sekcji Programu Erasmus oraz na wydziale. Termin zakończenia projektu: 30.07.2026 r. Dokumenty, które należy dostarczyć do biura Sekcji Programu Erasmus (nie później niż do 14 dni po zakończonej mobilności – najpóźniej do dnia 30.07.2026).

  • Letter of Confirmation – na podstawie potwierdzonych przez uczelnię partnerską dat mobilności obliczana jest ostateczna wysokość dofinansowania oraz II rata stypendium. Jeżeli uczestnik zakończy pobyt wcześniej, niż uzgodniono w umowie finansowej, będzie wymagany zwrot części stypendium. Dokument jest wymagany w oryginale lub może zostać przesłany drogą elektroniczną przez uczelnię partnerską na adres erasmus@pk.edu.pl (skany od studentów nie będą akceptowane). Data podpisania dokumentu musi być ostatnim dniem mobilności lub dniem późniejszym (dokument nie może zostać podpisany z datą wcześniejszą niż ostatni dzień mobilności);
  • Transcript of Records – dokument potwierdzający zrealizowanie przedmiotów zapisanych w Learning Agreement for Studies, zawierający uzyskane oceny oraz punkty ECTS. Dokument jest wymagany w oryginale lub może zostać przesłany drogą elektroniczną przez uczelnię partnerską na adres erasmus@pk.edu.pl (skany od studentów nie będą akceptowane). Transcript of Records może również zostać wysłany pocztą tradycyjną na adres:

Cracow University of Technology
Erasmus Office
Warszawska 24
31-155 Kraków
Poland

  • Zaświadczenie z Dziekanatu PK (nie dotyczy doktorantów) potwierdzające zaliczenie semestru w ramach Programu Erasmus+. Dokument może zostać przekazany pocztą wewnętrzną do Sekcji Programu Erasmus (po uzgodnieniu z Dziekanatem). Zaświadczenie można uzyskać po wpisaniu ocen z Transcript of Records przez Wydziałowego Koordynatora Programu Erasmus PK. Jeśli student realizuje przedmioty dodatkowe w uczelni goszczącej tj. poza kierunkiem studiów, uznanie tych przedmiotów następuje na podstawie LA i jest uwzględnione w suplemencie do dyplomu;
  • Dokumenty potwierdzające podróż na trasie do/z uczelni partnerskiej z czytelnymi danymi i datą podróży np. bilety, faktury itp.
  • wypełnienie ankiety online w systemie Beneficiary Module (Participant Report oraz Report on Recognition, jeżeli system wygeneruje dodatkową ankietę). Zaproszenie wysyłane jest automatycznie z serwerów Komisji Europejskiej na adres e-mail studenta/doktoranta w ostatnim dniu mobilności.

Uznanie okresu studiów w ramach programu Erasmus+ za równoważny z pobytem w uczelni macierzystej następuje zgodnie z Regulaminem Studiów/Studiów Doktoranckich PK.

Logo Funduszy Europejskich - Wiedza Edukacja Rozwój
Logo programu Erasmus +
Flaga Rzeczypospolitej Polskiej
Logo Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego
Logo Unii Europejskiej - Europejski Fundusz Społeczny
Przewijanie do góry